Temat: Ukształtowanie pionowe Azji.
I. Cel ogólny: Poznanie ukształtowania powierzchni Azji.
II. Cele szczegółowe: Wiadomości: Uczeń zna: formy ukształtowania powierzchni Azji (najwyższe góry, najrozleglejsze i najwyższe wyżyny, rozległe niziny, depresje, kotliny).
Uczeń wyjaśnia: co to są niziny, niziny aluwialne, wyżyny, góry, depresje i jak te formy przedstawione są na mapie, wyjaśnia termin tsuny
Umiejętności: Uczeń potrafi: czytać informacje z mapy tematycznej i ogółnogeograficznej, wskazać na mapie formy ukształtowania powierzchni Azji i odczytać ich nazwy, wskazać na mapie główne obszary sejsmiczne w Azji, wykazać związek między budową geologiczną a ukształtowaniem powierzchni.
Postawy: Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
III. Formy pracy: grupowa, indywidualna.
IV. Metody: mapa mentalna, praca z mapą
V. Środki dydaktyczne: atlas geograficzny, podręcznik, mapa fizyczna Azji i świata, arkusze papieru, flamastry.
VI. Przebieg lekcji: 1. Faza wprowadzająca 1.1 Czynności organizacyjne. 1.2 Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji odnośnie położenia, linii brzegowej Azji (uczniowie wskazują na mapie świata położenie Azji i elementy linii brzegowej - wyspy, półwyspy, zatoki, morza pzrybrzeżne).
2. Faza realizacyjna 2.1 Nauczyciel objaśnia uczniom, że ukształtowanie powierzchni jest ściśle związane z budową geologiczną. Na podstawie mapy geologicznej w podręczniku str. 103 (wyd. Nowa Era) objaśnia budowę geologiczną Azji. 2.2 Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Każdej z nich przydziela do opracownia następujące zagadnienia:
Grupa I - zielona Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania: 1. Wypisz z mapy fizycznej Azji niziny (przedstaw w postaci mapy pojęć). 2. Jakim kolorem na mapie fizycznej zaznaczone są niziny? 3. Co to są niziny i nizny aluwialne?
Grupa II - żółta Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania: 1. Wypisz z mapy fizycznej Azji wyżyny (przedstaw w postaci mapy pojęć). 2. Jakim kolorem na mapie zaznaczone są wyżyny. 3. Która z wyżyn w Azji jest położona najwyżej na świecie?
Grupa III - pomarańczowa Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz z atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania: 1. Wypisz z mapy fizycznej Azji góry stare (przedstaw w postci mapy pojęć). 2. Jakim kolorem na mapie fizycznej zaznacza się góry? 3. Kiedy zostały sfałdowane góry stare i jak się nazywają te orogenezy?
Grupa IV - czerwona Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz z atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania: 1. Wypisz z mapy fizycznej Azji góry młode (przedstaw w postaci mapy pojęć). 2. Kiedy zostały sfałdowane góry młode i jak się nazywa ta orogeneza? 3. Jak nazywają się najwyższe góry świata i najwyższy szczyt?
Grupa V - ciemnozielona Korzystając z tekstu w podręczniku i atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania: 1. Wypisz z mapy fizycznej Azji kotliny i depresje (przedstaw w postaci mapy pojęć). 2. Wyjaśnij pojęcie depresja? 3. Jak nazywa się najniżej położone miejsce na Ziemi i gdzie ono się znajduje?
Grupa VI - niebieska Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania: 1. Wypisz z mapy fizycznej Azji kilka czynnych wulkanów (przedstaw w postaci mapy pojęć). 2. W której części Azji występują zjawiska sejsmiczne i z jakiego powodu? 3. Jakie skutki wiążą się z trzęsieniami ziemi?
Nauczyciel rozdaje grupom materiały potrzebne do wykonania zadań. Uczniowie pracują w grupach, wykonując przydzielone zadania. Nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia.
2.3 Liderzy grup przedstawiają wyniki pracy swojej grupy . Na tablicy zawieszają wokół hasła głównego swoją mapę pojęć (hasło główne to temat lekcji). W ten sposób powstaje mapa mentalna zwaną mapą pojęć.
3. Faza podsumowująca 3.1 Na podsumowanie nauczyciel wyświetla korzystając z rzutnika multimedialnego lub slajdów krajobrazy Azji. 3.2 Nauczyciel ocenia wystapienia uczniów. Rozdaje wykonaną przez siebie mapę mentalną do wklejenia w zeszytach. 3.3 Praca domowa - ćwiczenie 1 str. 65 (wyd. Nowa Era).
Opracowała: Beata Kałucka nauczycielka geografii Gimnazjum w Seceminie.
|